Českomoravská-Kolben-Daněk, automobilní oddělení Praga, Praha

Společnost na výrobu automobilů Praga byla založena 27.března 1907. Výroba začala typem V Charron a skončila nákladním vozem Praga V3S. Nejúspěšnější typy byly např. Piccolo, Alfa, Mignon, Grand, Golden, Baby, Lady, atd.

Praga V Charron (1907)

Automobil se výráběl od roku 1907 podle licence od francouzské firmy Charron-Giardot-Voight. Celkem se těchto šaronek vyrobilo asi 25 kompletních kusů. Vůz měl řadový kapalinou chlazený spodový dvouválec o objemu 1206 cm3 a výkonu 9,6 koní při 1400 ot. min., který udával vozu rychlost 65 km/h. Chladič byl pdobně jako u vozů Renault umístěn za motorem. Obě tuhé nápravy byly odpruženy podélnými půleliptickými listovými péry. Hmotnost vozu byla 600 kg.

Praga Piccolo (1929)

obrázky

Pikola byla nejvyráběnějším vozem v ČSR. Od roku 1924 do roku 1941 se jich vyrobilo 18 056. Od roku 1929 se montoval čtyřválcový kapalinou chlazený spodový motor o obsahu 995 cm3 a výkonu 18 koní, který umožňoval jet automobilu rychlostí 75 km/h. Mechanické brzdy působily na všechna čtyři kola. Na obdélníkovém rámu byly připevněny obě tuhé nápravy odpružené podélnými půleliptickými listovými péry. Rozvor byl 2500 mm, rozchod vpředu 1190 mm a vzadu 1200 mm. Automobil byl 3930 mm dlouhý, 1500 mm široký a 1550 mm vysoký a vážil 960 kg. 

Praga Alfa (1929)

obrázky

Alfa byla vybavena šestiválcovým kapalinou chlazeným spodovým motorem s obsahem 1795 cm3 o výkonu 38 koní. Převodovka byla čtyřstupňová. Na obdélníkový rám s tuhými nápravami odpérovanými podélnými půleliptickými listovými péry se montovaly uzavřené karoserie, nebo kabriolety. Alfa byla o 510 mm delší, o 100 mm širší a o 170 mm vyšší než Praga Piccolo. Rozvor činil 3000 mm. Rozchod byl vpředu 1250 mm a vzadu 1270 mm. Nejvyšší rychlost je udávána 90 km/h. 

Praga Mignon (1929)

obrázky

Miňonka měla šestiválcový řadový spodový motor se dvěma karburátory, který měl objem 2638 cm3 a výkon 50 koní. Za motorem byla sedmirychlostní převodovka používaná u nákladních automobilů. Se šestisedadlovou karoserií vůz vážil 1800 kg a dosahoval rychlosti 90 km/h. Automobil měl spoustu moderních prvků např. automatické centrální mazání, karburátory s trojitým difuzérem, tlumiče nárazů atd.

Praga Grand (1929)

Grand měl řadový osmiválcový motor se dvěma karburátory o objemu 3583 cm3, který měl výkon 65 koní. Měl čtyřrychlostní převodovku, ze které byl vyveden náhon tachometru, který mohl často ukazovat až 110 km/h. Mechanické brzdy byly na všech čtyřech kolech. Kola byla drátěná, nebo plná dvacetipalcová. Rozvor náprav činil 3450 mm. Rozchod kol byl vpředu 1345 mm a vzadu 1365 mm. Byl 4800 mm dlouhý, 1650 mm široký a 1810 mm vysoký. Zavřený vůz vážil 1930 kg. Vyráběly se i speciální požární verze.

Praga Baby (1934)

obrázky

Praga Baby - jedna z nejmenších (špíš úplně nejmenší) a zároveň nejsympatičtějších pragovek, byla vůbec prvním vozem této značky, který měl páteřový rám, který byl vpředu i vzadu rozvidlený. Obě nápravy byly dělené, doplněné jakýmysi náhražkami tlumičů pérování v podobě malých listů per namontovaných opačně ze spodu hlavního listového pera. Obě nápravy sestávaly z pera a výkyvných ramen vylisovaných z plechu. Vpředu je příčné poloeliptické pero dole a ramena nahoře a vzadu naopak. Řadový čtyrválcový motor klasické pragovácké konstrukce v podstatě shodný s motorem typu Piccolo z roku 1933 (až na nějaké detaily) měl objem 995 ccm a výkon pouhých 22 koní. I tak malé stádečko koníků však dokáže auto rozhýbat až na 100 km/h! Třístupňová převodovka se zpátečkou a synchronizací 2. a 3. stupně byly spolu s motorem sešroubovány do jednoho bloku a pružně uloženy v předním rozvidlení rámu. V zadním rozvidlení spočívala ze začátku pouze rozvodovka, ale už v roce 1935 dostal vůz i diferenciál. Brzdy byly mechanické, ovládané lanky, na všechna čtyři kola s mírně zvětšeným ůčinkem na přední nápravu oproti zadní. Ruční brzda byla také na všechna kola, protože byla spojena s lanky brzdy nožní. Spolehlivé chlazení zajišťoval dost velký chladič a cirkulaci vody napomáhala i vodní pumpa. Mazání bylo díky olejovému čerpadlu doplněnému čističem účinné. Šestivoltovou elektroinstalaci se starterem, stěračem čelního skla, předními světlomety, zadní lampou, stropním světýlkem, směrovými svítilnami na předních sloupkách a klaksonem v základní výbavě spolu se zapalováním obstarával akumulátor a dynamo. Karoserie s výdřevou z kvalitního jasanového či dubového dřeva byla na svou dobu velice moderního vzhledu a to jak dvoudveřová uzavřená (malá limuzínka), tak zejména i dva druhy otevřených karoserií, které se standardně prodávaly. Kromě těchto se přímo v továrně Praga vyráběly např. speciální roadstery, polokabriolety, dodávky a další. Přístrojová deska byla také navrhnuta v nejmodernějším stylu. Byla sice trochu strohá, ale zato přehledná a účelná. Nepostrádala žádné věci důležité pro příjemnou jízdu. Uprostřed byl sdružený ukazatel, který obsahoval tachometr, počítač kilometrů i denní počítač, manometr, informující o tlaku oleje a hodiny. Vedle tachometru nahoře vlevo byl přepínač směrových světel, vpravo přepínač hlavních světel, pod ním táhlo předstihu a vlevo táhlo sytiče. Spínací skříňka, tlačítko spouštěče a kontrolka dobíjení se nacházely poblíž volantu. Tlačítko klaksonu bylo ve středu volantu. Čalounění vozu se šilo buď z příjemné látky a nebo z umělé kůže. Na zakázku i z kůže pravé. Přední sklopné trubkové sedačky byly měkce polstrovány o zadní pohodlné sedačce ani nemluvě. Limuzínka byla 3680 mm dlouhá, 1450 mm vysoká a 1420 mm široká. Rozvor činil 2540 mm a hmotnost 860 kg. 

Praga Golden

Vůz poháněl pružně uložený řadový spodový šestiválec s jedním karburátorem o objemu 3915 cm3 a výkonu 80 koní. Převodovka byla třístupňová se zpáteční rychlostí a rychloběžkou. Druhý, třetí rychlostní stupeň a ryclobežka  byly synchronizované. Automobil měl bezpečnostní dvouokruhové kapalinové brzdy a zároveň i mechanické. Při sešlápnutí brzdového pedálu začaly brzdit nejdříve kapalinové a až u konce teprve mechanické. Golden měl seřiditelné levostranné řízení, olejové tlumiče a torzní stabilizátor. Přední kola s rozchodem 1390 mm byla nezávisle zavěšená na lichoběžníkových polonápravách, které byly odpérované vinutými pružinami. Zadní náprava s rozchodem 1410 mm byla tuhá a odpružená  dvěma podélnými půleliptickými listovými péry. Rozvor činil 3500 mm. Vůz byl 5800 mm dlouhý, 1800 mm široký a 1695 mm vysoký. Maximální rychlost nepřesahovala 130 km/h.

Praga Lady     

Pragu Lady poháněl řadový kapalinou chlazený spodový čtyřválec o objemu 1661 cm3. Při výkonu 35 koní vůz dosahoval rychlosti 100 km/h. Na obdélníkový rám s výztuhou tvaru písmene X se montovaly dvou nebo čtyřdveřové karoserie. Jeden z vozů  s karoserií od karosárny Uhlík získal první cenu na Pařížském autosalonu v roce 1936. Hmotnost tohoto speciálu byla 1235 kg. U seriového o 40 kg méně. Rozvor byl 2650 mm, rozchd vpředu 1230 mm a vzadu 1260 mm.