V čechách se dá ještě najít opravdu všelicos.... Bohužel často zajímavé stroje jsou buď v dezolátním stavu, nebo je mají lidi jako traktůrky. To byl i případ tohoto auta. Ale to předbíháme... V létě roku 2004 přijel na návštěvu kamarád-veteránista, a když už vážil dlouhou cestu, aspoň jsem ho svezl mojí nedokončenou napodobeninou bugattky. Málokdo po projížďce tímhle "autem" mluví, ale on byl docela nadšen, a že se mu to líbí, a že bych to určitě někdy měl dokončit. (no jo, ale kde vzít čas...) Taky mi to hned patřičně zkritizoval, ale poradil mi spoustu dobrých nových nápadů. Co podle něj nejvíc kazí dojem jsou škodovácká plechová kola, že by se prý hodila drátěná. To má pravdu, ale začal jsem se smát a dotázal jsem se, lehce sarkasticky, kde že bych je měl vzít? A on mě uzemnil odpovědí:"To támhle u jednoho známého na chatě má soused nějakej traktůrek a jsou na tom dvě velký drátěný kola-asi z Forda." Nebylo to daleko a jeli jsme se tam podívat. Bohužel jsme dorazili až po tmě, tak z toho nic nebylo. Pár týdnů se nic nedělo, on neměl čas, já neměl čas.... Jednou to ale přeci jen vyšlo a vypravili jsme se tam znovu. Věděl přesně kde traktůrek stojí. Zastavili jsme a já to začal okukovat. Opravdu, vzadu byly dvě 18ti palcová drátěná kola s pokličkami se znakem V8. Bylo to celé takové dlouhé, široké, rezavé s obrovskou korbou-vypadalo to jak náklaďák. Ale náklaďák na dráťákách, to je celkem zvláštní kombinace. Při pohledu na pohonné ústrojí mi padla čelist. Na kardance škodovácká převodovka s prazvláštními držáky, na vstupní hřídeli dvojité řetězové kolo. Řetěz vedoucí do výšin k agregátu z Trabanta. Jedna poloosa zavařená, druhá uříznutá, chycená do ložiska a na ní další řetězové kolo. Nad tím vším palivová nádrž. Trabanťácký motor byl vysoko, podélně, ventilátorem dopředu, takže to vypadalo jak nákladní vznášedlo. Chvilku jsem ještě okukoval. Na volantu znak V8, na kolech znak V8, obě nápravy tuhé s širokánským rozchodem, dlouhý rozvor, ne to nebude jen traktůrek na kolech z Forda.... to původně byl Ford! Hm, byl.... Moc mu toho nezůstalo, chudákovi. Ale bylo mi ho líto. Pan majitel zrovna seděl na zahradě opodál, osmělil jsem se a dal se s ním do hovoru. Řekl mi, že už to takhle dostal, že nic dalšího k tomu nemá, že to používá na vožení dříví z lesa, ale že je to hrozně velký, neohrabaný.... hned jsem se zeptal, jestli by nechtěl jiný traktůrek-menší. A on že jo, když mi to udělá radost, a že to i pro něj bude lepší. Začal jsem shánět traktůrek, ve vsi kousek od chalupy jsem objevil oktávku s uřízlým zadkem, navařenou korbou, na prázdných gumách a na korbě motor. Byl jsem tam několikrát, než jsem našel majitele. Byl to starší pán a oktávku chtěl odvést do šrotu, tak mi ji nechal za odvoz, aspoň s tím prý nebude mít starosti. Zapřáhli jsme ji na lano a odtáhli. Se skoro nebrzdícími koly a volnou převodovkou, která se při rychlosti nad 20km/h rozskákala bylo těch 12km opravdovým zážitkem. Ale věděl jsem, že zabiju dokonce 2 mouchy jednou ranou-1. podvozek na traktůrek a 2. zbytek karoserie jako dárce orgánů pro brouktávku. K přestavění pěkného podvozku na traktůrek !naštěstí! nedošlo, teď bych si trhal vlasy... (viz. Felicie), sehnal jsem časem traktůrek úplně jiný, už skoro hotový. Odvezl jsem ho pánovi a podvozek na Forda V8 (bez Trabi motoru, který si pán nechal) se přestěhoval k nám. Stále se marně pokouším zjistit, z jakého je roku, ale sehnal jsem k němu už i pár dílů. Kupodivu je jich v našich končinách ještě celkem dost, což mě opravdu překvapilo. Ale jestli se mi někdy povede sehnat celou karoserii, to si teď opravdu netroufám říct. Ale kdo ví.... Jestli někdo něco máte a mohli byste postrádat....napište mi prosím na veteran@pascom.cz

Nálezový stav